Regulamin

REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO

§ 1 [POSTANOWIENIA OGÓLNE]

  1. Niniejszy Regulamin organizacyjny ustanawiany jest dla podmiotu leczniczego Diamond Clinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzonego przez spółkę Diamond Clinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
    w Jabłonnej (kod pocztowy: 05-1101), ul. Marmurowa 53/2, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0001007264, NIP: 5361967619, REGON: 523891050, wpisanego do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego, numer księgi rejestrowej: 000000260657 (dalej jako: „Diamond Clinic” lub „Podmiot leczniczy”).
  2. Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym pod nazwą: Diamond Clinic Natalia Orlov Klinika Ortodoncji i Stomatologii (dalej jako: „Zakład leczniczy”).
  3. Podmiot leczniczy działa na podstawie:
  4. powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
  1. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U.
    z 2023 r. poz. 991 ze zm.);
  2. ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1545 ze zm.);
  1. wpisu do właściwego Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą;
  2. niniejszego Regulaminu. 

§ 2 [CELE I ZADANIA PODMIOTU LECZNICZEGO]

  1. Celem Podmiotu leczniczego jest podejmowanie działań na rzecz zachowania i poprawy stanu zdrowia, w szczególności poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz promocję zdrowia, prowadzenie działalności profilaktycznej oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych. 
  2. Do zadań Podmiotu leczniczego należy w szczególności udzielanie świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia jamy ustnej oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykonywania. 
  3. Podmiot leczniczy w realizacji swoich zadań może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami naukowymi i innymi instytucjami, których statutowym zadaniem jest działanie na rzecz zdrowia społeczeństwa.

§ 3 [MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH]

  1. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w Zakładzie leczniczym. 
  2. Świadczenia zdrowotne mogą być udzielane na odległość za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności – w takim wypadku miejscem udzielania świadczenia zdrowotnego jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny, udzielających tych świadczeń.
  3. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniach i godzinach funkcjonowania Zakładu leczniczego. 

§ 4 [PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH]

  1. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii ogólnej dzieci i młodzieży do lat 18 oraz dorosłych, ortodoncji dzieci i młodzieży do lat 18, a także dorosłych. 
  2. Podmiot leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
  3. Świadczenia zdrowotne udzielane są dostępnymi metodami i środkami zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, w poszanowaniu praw pacjenta, zgodnie z zasadami etyki zawodowej, z należytą starannością, przez pracowników medycznych, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne. 
  4. Podmiot leczniczy podejmuje działania zmierzające do podnoszenia jakości świadczonych usług, w szczególności przez monitorowanie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu oraz dbałość o poszanowanie praw pacjentów. 
  5. Świadczenia zdrowotne są udzielane z wykorzystaniem sprzętu medycznego właściwego dla rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych. Wykorzystywany sprzęt posiada wszelkie wymagane przepisami prawa atesty i certyfikaty.

§ 5 [REJESTRACJA. PIERWSZA WIZYTA. ZMIANA TERMINU WIZYTY]

  1. Świadczenia zdrowotne udzielane są pod warunkiem wyrażenia poinformowanej zgody na dane świadczenie zdrowotne przez pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta. 
  2. Świadczenia zdrowotne udzielane są po uprzedniej rejestracji, w ustalonych terminach, w dniach i godzinach otwarcia Zakładu leczniczego. Pacjent zobowiązany jest stosować się do terminów umówionych wizyt.
  3. Zapisy (rejestracja) na świadczenia zdrowotne dokonywane są:
  1. stacjonarnie w recepcji w Zakładzie leczniczym, 
  2. telefonicznie/mailowo,
  3. za pośrednictwem strony internetowej, pod adresem: https://diamondortho.pl/kontakt/ 
  1. Pacjent zobowiązany jest podać przy rejestracji swoje dane w zakresie umożliwiającym kontakt ze strony Zakładu leczniczego (nr telefonu, adres e-mail, itp.).
  2. Dopuszczalne jest dokonywanie rezerwacji przez przedstawiciela ustawowego małoletniego pacjenta. 
  3. Pacjent ma prawo wyboru lekarza udzielającego świadczenia zdrowotnego. Wybór powinien być zakomunikowany najpóźniej w chwili dokonywania rejestracji. Wybrany lekarz prowadzi proces leczenia do jego zakończenia.
  4. W uzasadnionych przypadkach Podmiot leczniczy ma prawo zmienić lekarza prowadzącego proces leczenia.
  5. Udzielanie świadczeń zdrowotnych wymagających osobistej obecności pacjenta możliwe jest wyłącznie po uprzednim zgłoszeniu się pacjenta lub przedstawiciela ustawowego małoletniego pacjenta bezpośrednio przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego, na które pacjent został zarejestrowany w recepcji Zakładu leczniczego po okazaniu dowodu tożsamości ze zdjęciem pacjenta. 
  6. Pacjent ma prawo zmienić termin lub godzinę zaplanowanej wizyty
    w porozumieniu z Podmiotem leczniczym. Pacjent ma prawo odwołać wizytę nie później niż 24 godziny przed jej zaplanowaną godziną. W przypadku odwołania wizyty w krótszym czasie bądź w przypadku niestawienia się przez pacjenta o umówionej godzinie, do kosztów kolejnej wizyty doliczona zostanie dodatkowa kwota 150 złotych. 
  7. Przy pierwszej wizycie Podmiot leczniczy zakłada kartę pacjenta, w której:
  1. pacjent podaje swoje dane osobowe w postaci imienia, nazwiska, numeru PESEL, adresu zamieszkania, numeru telefonu do kontaktu, adresu e-mail;
  2. składa oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do wglądu w dokumentację medyczną za życia pacjenta i po jego śmierci albo o nieupoważnianiu nikogo;
  3. składa inne oświadczenia, których złożenie jest niezbędne w celu wykonania świadczeń medycznych.
  4. Świadczenia zdrowotne stwarzające podwyższone ryzyko dla pacjenta udzielane są po uzyskaniu jego pisemnej zgody.

§ 6 [PŁATNOŚĆ ZA ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE]

  1. Podmiot leczniczy udziela wyłącznie odpłatnych świadczeń medycznych. 
  2. Podmiot leczniczy nie udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy zawartej z NFZ.
  3. Za udzielone świadczenia zdrowotne Podmiot leczniczy pobiera opłaty zgodne
    z cennikiem świadczeń zdrowotnych dostępnym w placówce oraz na stronie internetowej pod adresem: https://diamondortho.pl/cennik/. Płatność następuje po udzieleniu świadczenia zdrowotnego.
  4. Przy rejestracji wizyty Podmiot leczniczy pobiera od pacjenta zadatek na poczet kosztów leczenia w kwocie 250 złotych. W przypadku bezpłatnych wizyt (np. wizyt awaryjnych), pobrany zadatek podlega zwrotowi bądź za zgodą pacjenta zostaje zaliczony na poczet leczenia podczas następnych wizyt.
  5. W przypadku leczenia, które nie może zakończyć się w trakcie jednej wizyty, lub wymagana jest współpraca z laboratorium technicznym, Podmiot leczniczy może pobrać od pacjenta zadatek w wysokości odpowiadającej 50 % całkowitego lub szacunkowego kosztu leczenia. 
  6. O całkowitym koszcie leczenia bądź o szacunkowym jego koszcie, jeśli nie da się przewidzieć pełnego zakresu świadczeń zdrowotnych niezbędnych do zakończenia leczenia, pacjent zostaje poinformowany przed przystąpieniem do leczenia słownie. Na prośbę pacjenta informacje te mogą być dodatkowo przekazane pisemnie.
  7. Na żądanie pacjenta, udzielający świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest wystawić fakturę VAT, przy czym pacjent zobowiązany jest poinformować o tym Podmiot leczniczy najpóźniej w chwili dokonywania płatności za wykonane świadczenia zdrowotne, przekazując jednocześnie wszelkie, niezbędne do wystawienia faktury VAT dane.

§ 7 [WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ]

  1. W celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych, niedostępnych  w ramach Podmiotu leczniczego a niezbędnych do udzielenia świadczeń zdrowotnych przez Podmiot leczniczy, kierujemy do innej placówki medycznej. 
  2. Podmiot leczniczy współpracuje z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, w tym może zawierać umowy na wykonywanie usług medycznych z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, jeżeli przysłuży się to zabezpieczeniu prawidłowego toku leczenia. 

§ 8 [ZASADY PROWADZENIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ ORAZ POBIERANIE OPŁAT ZA JEJ UDOSTĘPNIANIE]

  1. Pacjent ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
  2. Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych przepisami prawa, w tym zwłaszcza ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1545 ze zm.)oraz w ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1555 ze zm.).
  3. Podmiot leczniczy zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej.
  4. Dokumentacja medyczna udostępniana jest:
  1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć,
  2. przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, poprzez sporządzenie wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku, na informatycznym nośniku danych.
  3. Za udostępnienie dokumentacji medycznej pobiera się opłatę w wysokości:
    1. za jedną stronę wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002,
    2. jedną stronę kopii albo wydruku dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,00007,
    3. udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych – nie może przekraczać 0,0004

– przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ogłoszenie.

  1. Opłat nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa powyżej oraz w innych przypadkach określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa. 

§ 9 [MONITORING POMIESZCZEŃ ZAKLADU LECZNICZEGO]

  1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i pracowników, ogólnodostępne pomieszczenia Zakładu leczniczego objęte są monitoringiem utrwalającym obraz.
  2. Celem wprowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie Zakładu leczniczego oraz mienia np. przed kradzieżą, pożarem i wszelkimi innymi niepożądanymi zdarzeniami zagrażającymi bezpieczeństwu na terenie Zakładu leczniczego oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić Zakład leczniczy na szkodę (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 119/1, art. 222 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, art. 23a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej).
  3. Nagrania z monitoringu przechowywane są przez okres nie dłuższy niż 1 miesiące od dnia nagrania. Po upływie wskazanego terminu dane podlegają usunięciu. 
  4. Za zgodą pacjenta Podmiot leczniczy w celach edukacyjnych/instruktażowych, może rejestrować obraz podczas udzielanych świadczeń zdrowotnych. W takim wypadku lekarz udzielający świadczenia zdrowotnego poinformuje pacjenta
    o zakresie i celu rejestracji.

§ 10 [ODPOWIEDZIALNOŚĆ]

  1. Podmiot leczniczy posiada obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
  2. Podmiot leczniczy ponosi odpowiedzialność wyłącznie za własne działania lub zaniechania. W szczególności podmiot leczniczy nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone bezpośrednio przez działania lub zachowania lekarza udzielającego świadczeń medycznych. W tym zakresie ewentualne roszczenia należy kierować bezpośrednio do lekarza udzielającego świadczenia medycznego lub który wykonania takiego świadczenia odmówił, w wyniku czego pacjent poniósł szkodę.
  3. Za szkody wyrządzone przez nieletnich pacjentów w Zakładzie leczniczym odpowiedzialność ponoszą rodzice bądź opiekunowie.

§ 11 [POSTANOWIENIA KOŃCOWE]

  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.02.2023r.
  2. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem, zastosowanie znajdą właściwe przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
  3. Regulamin dostępny jest w Zakładzie Leczniczym.